Uit onderzoek van het IVO blijkt dat Nederlandse jongeren hun eerste glas alcohol drinken als ze twaalf jaar zijn. Van alle Europese jongeren drinken de Nederlandse jongeren het meest. Recente onderzoeken geven aan dat overmatig alcoholgebruik desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de ontwikkeling van de hersenen. Zorgwekkende ontwikkelingen, maar vele ouders hebben de houding van ‘wij zijn ook jong geweest, het valt allemaal wel mee’ .
Alcohol onder de zestien? Nog even niet!
"Waarom?" vraagt u zich misschien af. Er zijn veel argumenten te noemen zoals: grotere kans op verslaving, grotere kans op alcoholvergiftiging en eerder seksueel actief worden. Maar het belangrijkste argument is het effect van alcohol op de hersenen. "Na de geboorte zijn onze hersenen nog niet af." Zo stelt Prof. dr. A.B. Smit, Hoogleraar neurobiologie Vrije Universiteit Amsterdam in het De Hoop Magazine. "De hersenen groeien door tot het 24e levensjaar. De puberteit wordt gekenmerkt door slechte planning en inschatting, hoge impulsiviteit en het slecht regelen van gevoelens. Dit zijn gevolgen van nog niet volledig ontwikkelde hersengebieden. Door overmatig alcoholgebruik op jonge leeftijd blijven hersenen in volume achter en zijn ze minder actief". De schade die in de hersenen ontstaat is hoogstwaarschijnlijk niet meer te herstellen.
Tolerant
Het Trimbos Instituut stelt dat ouders de laatste jaren toleranter zijn geworden op het gebied van alcohol. Veel ouders zeggen: wij zijn zelf ook jong geweest, we hebben zelf ook gedronken en met ons is het ook goed gekomen. Wat ouders niet beseffen, is dat het scala alcoholische dranken uitgebreid is. Vroeger was er vooral bier, wijn en sterke drank. Deze dranken vond je als kind vaak niet lekker en moest je leren drinken. Tegenwoordig zijn er veel mixdrankjes op de markt die naar limonade smaken. Juist deze drankjes zijn enorm populair onder de jonge tieners. Veel ouders vinden dat wanneer je drank gaat verbieden, tieners juist stiekem gaan drinken. Verbieden werkt averechts. Alcohol wordt niet als een probleem gezien, ook al drinken ze op te jonge leeftijd. Jonge tieners die drinken geven vaak aan dat hun ouders drank voor hen kopen omdat ze dat willen. Ze hebben liever dat ze thuis drinken dan dat ze dat elders doen.
Regels
Maar is deze tolerante houding van veel ouders wel de juiste? Rutger Engels, Hoogleraar Orthopedagogiek aan de Katholieke Universiteit Nijmegen vind van niet. In de Zembla-documentaire ‘Bierboys en Breezerbabes’ stelt hij het volgende: "Thuis leren drinken kan schadelijke gevolgen hebben. In Nederland wordt gepropageerd dat het jongeren thuis leren drinken goed zou zijn. Ouders denken dat jongeren - wanneer ze thuis hebben geleerd om goed met alcohol om te gaan - ze er buitenshuis ook goed mee om gaan. Hier is geen enkel bewijs voor. Uit onderzoek blijkt dat jongeren die thuis leren drinken, later meer drinken dan hun leeftijdsgenoten. Ouders weten vaak niet dat hun kinderen drinken. Ouders onderschatten altijd hoeveel jongeren drinken, ze overschatten het nooit. De overschatting is groter naar mate de kinderen jonger zijn (12,13 jaar). Als je niet weet dat je kind drinkt, ben je minder geneigd regels te stellen, je loopt achter de feiten aan. Van de ouders die duidelijke regels stellen (alcohol verbieden), drinken de kinderen minder en beginnen ze op latere leeftijd. Ze ontwikkelen minder snel een problematisch drinkpatroon."
Twee grenzen
De bijbel is heel duidelijk als het gaat om alcoholgebruik. Wijn komt veelvuldig voor, zowel positief als negatief. Het meest gebruikte argument voor jongeren om te drinken is het feit dat de Heere Jezus water in wijn veranderde (Joh. 2). Ook in prediker 9 staat dat je wijn met een vrolijk hart moet drinken, zelfs Paulus adviseerde Timotheüs om een weinig wijn te drinken(1 Tim 5). Maar er staan ook vele geschiedenissen in de Bijbel waaruit blijkt dat overmatig alcoholgebruik desastreuze gevolgen kan hebben. Zo lag Noach naakt voor zijn tent (Gen. 9), maakte een dronken Lot zijn dochters zwanger (Gen. 19) en moest koning Belsassar zijn dronken bui met de dood bekopen (Dan. 5). Het is maar al te waar wat er in Spreuken 23 staat: Laat je niet verleiden door de glans van wijn, wanneer hij fonkelt in de beker. Hij glijdt makkelijk over de tong, maar later bijt hij als een slang, spuit hij gif als een adder. Dan zie je vreemde dingen en begin je wartaal uit te slaan. De Bijbel wijst alcoholgebruik niet af, maar alcoholmisbruik wel. Er zijn twee belangrijke grenzen in de Bijbel te vinden over alcoholgebruik. Ten eerste mag je de controle over jezelf niet verliezen, bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest
(Efeze 5:18). En daarnaast mag het je lichaam niet beschadigen, want je lichaam is immers een tempel van de Heilige Geest (1 Kor. 6:19). Mag ik ook een glaasje? J. Klungers, W. van Dalen
Bierboys en Breezerbabes (Zembla-doc.)
De Hoop magazine juli 2006
I.V.O.
Trimbos Instituut |